نقد ومعرفی فیلم های روز ایران و جهان

نگاهی به سینمای ایران و جهان

نقد ومعرفی فیلم های روز ایران و جهان

نگاهی به سینمای ایران و جهان

نگاهی به اخبارو مسائل روز سینمای ایران و جهان

طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات
نویسندگان
پیوندهای روزانه

نقد فیلم( آرگو)

دوشنبه, ۲۱ اسفند ۱۳۹۱، ۰۲:۰۸ ق.ظ

آرگو فیلمی سینمایی محصول سال2012میلادی و ساخته ی بن افلک است که موضوع تسخیر لانه ی جاسوسی ایالات متحده آمریکا توسط دانشجویان ایرانی و فرار 6 نفر از جاسوسان آمریکایی به سفارت کانادا می پردازد.ماجرای تسخیر سفارت آمریکا در ایران در سال 1979 ، یکی از جنجالی ترین اتفاقات میان ایران و ایالات متحده به حساب می آید.


«آرگو» محصول کمپانی «برادران وارنر» است که پیش از این افتخار ساخت فیلم هایی چون «۳۰۰» را در کارنامه کاری خود دارد؛ این کمپانی یکی از بزرگ‌ ترین  تهیه‌کنندگان فیلم و برنامه‌های تلویزیونی جهان است ،که در سال ۱۹۱۸ توسط مهاجران یهودی لهستانی به آمریکا تأسیس شده و سومین استودیوی فیلم‌سازی قدیمی آمریکا بعد از پارامونت پیکچرز (۱۹۱۲) و یونیورسال استودیوز (۱۹۱۲) است.



فیلمنامه توسط کریس تریو نوشته شده و بر اساس مقاله ای است از جاشوا بیرمن در سال 2007 با نام:« فرار از تهران: چطور سیا با استفاده از یک فیلم تقلبی علمی تخیلی توانست آمریکایی ها را از تهران نجات دهد». و این مقاله مبنای این فیلم سینمایی قرار گرفت

در نگاه اول چیزی که در ذهن بیننده تداعی می کند وضعیت رعب و وحشت انگیز ایران است فیلم با ضرب آهنگ سریع آغاز سعی دارد با مجذوب نمودن ذهن ببینده را به چالش سوق دهد.

گارگردان فیلم سعی کرده است با تغییر و اصلاح برخی وقایع تاریخی درام مهیج وتریلر جذاب تبدیل ومفاهیم و سیاست های خاص خود تبدیل کند وکلید واژه خود از جمله ایران هراسی و اسلام هراسی را به مخاطب القا نماید که این کلبید واژه ها را می توان از نماد های مسلمانان از جمله تسبیح،انگشتر،عکس امام خمینی(رحمه) به خوبی پیاده سازی کند و چهره ی دلخواه و مورد علاقه خود در خصوص ایران و مسلمانان را به ضمیر ببیندگان خود بگنجاند.

 یکی از نکات تحسین برانگیز در کارگردانی « آرگو » این بوده که تماشاگر اگرچه پیش از تماشای این فیلم به خوبی از آغاز و پایان داستان مطلع هست، اما افلک به طور کامل موفق به ایجاد حس تعلیق در تماشاگر شده، بطوریکه 30 دقیقه پایانی فیلم که فرار مندز و افرادش قرار هست اوج داستان « آرگو » باشد ، به شدت نفس گیر و جذاب است. همچنین افلک کاری ناممکن را هم ممکن کرده و آن ایجاد حس طنز در برخی صحنه های فیلم بوده که خوشبختانه با کنترل کامل انجام شده و فیلم را از یکدستی خارج نکرده است. ایجاد حس طنز آن هم در فیلمی در ژانر تریلر که براساس یک رخداد تاریخی مهم ساخته شده باشد، می تواند منجر به از هم پاشیدن حس همراهی تماشاگر شود، اما افلک به خوبی این بخش از فیلم را مدیریت کرده و باید بگویم که او در مجموع یک اثر یکدست و فوق العاده جذاب به مخاطب ارائه داده است.

فیلم به شکل هوشمندانه ای سعی بر اسطوره سازی،مظلوم نمایی ومنجی گرایی ایالات متحده آمریکا به عنوان منجی جهانی نموده است و سعی بر کتمان حقایق تاریخی و حقیقی واقعه تسخیر لانه جاسوسی و شکست نیروی دلتا فورس در عملیات رهایی گروگان ها در ایران دارد.

فیلم«آرگو» در واشنگتن، لس‌آنجلس، ترکیه (استامبول) جلوی دوربین رفته است.قسمت اعظم فیلمبرداری این فیلم در استانبول ترکیه صورت پذیرفته و با شبیه سازی مناسب و قابل قبول با شهر تهران مخاطب ایرانی حداقل به خرق صحنه های جالب و کاملا مشابه به تهران1357 پی می برد.

از نکات جالب این فیلم استفاده از تصویر امام و آرم سپاه پاسداران و برخورد زننده اعضای این مجموعه با عده ای از مردم می باشد وجالب تر مانور فیلم ساز بر قدرت شگرف این مجموعه می باشد که در دیالوگ های سراسر فیلم مشهود است.

در پایان باید گفت اگر که امروز ما دچار مشکلات فراوانی در خوزۀاقتصادی هستیم اگر با مشکلات فرهنگی متعدد  روبر هستیم  اما به استقلال کامل رسیدیم ،امروز ابرقدرت در حل موضوعی به نام ایران فلج هستند،هر چقدر تلاش میکنند بر ایران از هر طریقی مسلط گردند نمی توانند و می بینید در هایت در فضای غیر حقیقی و در فیلم هایشان به دنبال جبران شکست های مکرر در ایران هستند،و این خود نوید بخش موفقیت های ما در عرصه های مختلف در گذشته و آینده می باشد؛

                                


موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۱/۱۲/۲۱
artakop

نظرات  (۲)

دو قدم مانده به خندیدن برگ
یک نفس مانده به ذوق گل سرخ
چشم در چشم بهاری دیگر
تحفه ای یافت نکردم که کنم هدیه تان
یک سبد عاطفه دارم
همه ارزانی تان . . .
عید نوروز بر شما مبارک
۱۹ آذر ۹۳ ، ۱۷:۰۶ بهزاد هوشنگی
خوب بود.
ممنون

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی